Przejdź do treści
Aktualności

Działać w PR, czyli… przede wszystkim słuchać

Tak od 24 lat pomagamy budować najgłośniejsze marki w kraju. Autorka: Katarzyna Jarczewska – współwłaścicielka i partner zarządzający w agencji Media Forum specjalizującej się w PR i marketingu

Wciąż nieco enigmatyczne “public relations” już na trwałe wpisało się w horyzont biznesowy wielu polskich spółek. Właśnie na tym też polega paradoks naszej branży – z jednej strony firmy wiedzą, że PR jest obecnie narzędziem wręcz obowiązkowym, ale z drugiej – niekoniecznie zdają sobie sprawę z faktycznego potencjału działań komunikacyjnych. Rozumiejąc jednak public relations w pełni, przedsiębiorcy są w stanie osiągnąć jeszcze wyższe wyniki, aniżeli przy biernej współpracy z agencją. Tym też zajmuje się zespół Media Forum – zarówno edukowaniem klientów o ich możliwościach zaistnienia w mediach, jak i wdrażaniem tego potencjału w życie.

Media relations i pozycjonowanie eksperckie, czyli po prostu profesjonalna współpraca

Czym właściwie są tytułowe relacje z mediami i jaki mają wpływ na sukces danego biznesu? Media relations to ciągły (i korzystny dla obu stron) dialog z poszczególnymi redakcjami, dziennikarzami, publicystami i wydawcami. Kluczem do utrzymywania takich kontaktów w sposób wartościowy i szczery jest również transparentność naszych intencji oraz potencjalna współpraca w dłuższej perspektywie. Cel? Z perspektywy marki – dotarcie z przekazem do grupy docelowej. Z punktu widzenia mediów – dostęp do informacji z pierwszej ręki.

W Media Forum prowadzimy działania media relations z jak największą dbałością o zarówno etyczne, jak i techniczne aspekty współpracy na poziomie redakcja-marka. Blisko 24 lata doświadczeń w branży pokazały nam, że tylko synergia profesjonalizmu z bieżącą obserwacją trendów i nowych funkcjonalności m.in. narzędzi digital pozwala na skuteczną promocję oraz pozycjonowanie ambitnych marek. To także pozwoliło nam na wypracowanie wieloletniej współpracy z największymi redakcjami branżowymi w kraju.

Jakich efektów mogą się spodziewać nasi potencjalni klienci? Przede wszystkim regularna obecność w mediach pozwala na firmowanie wiedzy, doświadczenia i umiejętności w bardzo konkretnych grupach odbiorczych. Z drugiej strony pojawia się także ogromna szansa wypracowania wiarygodnych przekazów, a co za tym idzie – zaufania wśród zarówno obecnych, jak i przyszłych klientów. Jest to bezcenny kapitał XXI wieku, ponieważ obecnie konsumenci nie wybierają po prostu produktu lub usługi, a całą historię, filozofię oraz wartości danego brandu. Według wyliczeń analityków z londyńskiego Unilevera marki skutecznie komunikujące cel swojej działalności rosną o 69 proc. szybciej niż konkurencja. Te wskaźniki potwierdzają m.in. osiągnięcia klientów Media Forum.

Konkursy i nominacje, a więc realny dowód osiągnięć marki

Public relations w wykonaniu Media Forum to nie tylko budowanie często wieloletnich i trwałych relacji z czołowymi mediami na polskim rynku. Nasi klienci regularnie są nominowani do czołowych nagród branżowych, a kapituły prestiżowych konkursów biznesowych mają gwarancję, że przedstawiani przez nas kandydaci posiadają wyróżniające się osiągnięcia, które realnie promują dokonania polskiego biznesu. To nie tylko wyraźny sygnał dla klientów o wysokim profesjonalizmie danej marki, ale również bardzo konkretna odpowiedź na potrzeby potencjalnych kontrahentów.

Nasi klienci byli już wyróżniani i nagradzani zarówno przez największe kolegia konkursowe w kraju, jak i gremia międzynarodowe. Dzięki naszym staraniom mogliśmy być świadkami gal organizowanych m.in. przez Instytut Europejskiego Biznesu, Business Center Club oraz wielu innych organizacji, które od lat nagradzają najlepszych z najlepszych w swoich branżach. Ponadto, tego typu inicjatywy to także świetna okazja do umacniania kontaktów z mediami, które bezpośrednio angażują się w organizację również własnych konkursów.

Jakie to ma przełożenie na dalszą działalność laureatów? Przede wszystkim prestiż nagrody sam w sobie jest skutecznym bodźcem do regularnego podnoszenia poprzeczki i udoskonalania własnej oferty. To także doskonały sygnał dla potencjalnych inwestorów. Doceniane marki przez cenione instytucje to wiarygodni partnerzy w biznesie. Wielu klientów deklarowało, iż po naszej rekomendacji oraz ścisłej współpracy na poziomie organizacyjnym danego konkursu, motywacja całego zespołu skoczyła średnio od kilkunastu do kilkudziesięciu procent. To ogromny progres nie tylko w kontekście całej działalności firmy, ale także w aspekcie employer brandingu, a więc takiego firmowania zarządu, aby pracownicy zdawali sobie sprawę, że działają pod skrzydłami profesjonalistów. Taka wartość to niezaprzeczalna przewaga nad konkurencją w dobie głębokiego popytu rynku na wysoko wykwalifikowanych specjalistów.

Social media, SEO/SEM i WoMM, czyt. sprawna komunikacja w świecie digital

Kolejną osią działań, które w obecnych realiach są wręcz punktem obowiązkowym dla każdego biznesu – niezależnie od branży – jest prowadzenie sprawnej komunikacji w mediach społecznościowych i innych przestrzeniach, które gwarantują jakościowy ruch w kierunku danej usługi lub produktu. Taki efekt można osiągnąć tylko za pośrednictwem mediów społecznościowych, które coraz częściej stają się integralną częścią strategii krajowych przedsiębiorców.

Według ostatnich wyliczeń Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dokładnie 30,3 proc. polskich firm jest obecna na przynajmniej jednej platformie społecznościowej. Jest to wynik o 7 pkt proc. wyższy od pierwszej analizy PARP z roku 2016, a faktyczna aktywność w sieci może obejmować jeszcze większy odsetek. Na SM stawiają przede wszystkim firmy duże (63,8 proc.), co nie oznacza, że przedsiębiorstwa z segmentu MŚP stronią od obecności w sieci – wręcz przeciwnie. Według PARP 41 proc. średnich przedsiębiorstw i 26,9 proc. małych regularnie korzysta z przynajmniej jednej platformy. To i tak znaczne wzrosty względem roku 2016, ponieważ wtedy odpowiednio 54,4 proc. dużych, 33,6 proc. średnich i 22,5 proc. małych firm prowadziło działania w ramach mediów społecznościowych.

W Media Forum stawiamy na holistyczne podejście do prowadzenia social mediów, a więc zajmujemy się całościową strategią komunikacyjną, bieżącym prowadzeniem wybranych kanałów, a także moderacją. Ponadto, dostrzegamy ogromny potencjał w zsynchronizowanym działaniu mediów społecznościowych z tzw. word of mouth marketing, a więc marketingiem szeptanym. Ten obszar komunikacji traktujemy ze szczególną uważnością i stronimy od stereotypowych metod rekomendacyjnych. Według badań Nielsena takie podejście gwarantuje 90-proc. wskaźnik zaufania przekazom w przypadku angażu np. użytkowników Facebooka. My stawiamy właśnie na taki rodzaj synergii na linii social media-marketing szeptany.

Cały obraz komunikacji digital dodatkowo wspierają działania optymalizacyjne i reklamowe, a więc SEO/SEM. Search Engine Optimization oraz Search Engine Marketing to wspierające się nawzajem narzędzia, które nie tylko budują pozycję marek w wynikach wyszukiwania, ale również realnie przekładają się na wyniki sprzedażowe. Takie też kompetencje ma zespół Media Forum, który śledzi zmiany w algorytmach największych wyszukiwarek, ale i stale poszerza swoją wiedzę na temat dynamicznego środowiska tzw. adsów. Tym samym klienci mogą być spokojni o swój wizerunek w sieci, a ich marki pojawiają się na coraz większej liczbie platform – to wszystko w zgodzie z najwyższymi standardami m.in. wymagań Google’a.

Strategia oparta na wartościach

Wszystkie te obszary składają się na pełny obraz komunikacji na miarę XXI wieku, która w dobie gospodarki informacyjnej wymaga z dnia na dzień coraz więcej. Kluczem jest więc opracowanie takiej strategii, która byłaby z jednej strony uniwersalna i skalowalna, ale również w pewnym stopniu elastyczna. Ponadto, wyjątkowo istotnymi czynnikami, które niejako spajają oba obszary jest naturalność oraz spójność działań z wartościami i filozofią danej firmy. Właśnie tego chcą nie tylko młodzi odbiorcy, ale także coraz bardziej świadome Pokolenie X, inspirowane Pokoleniem Y.

Jak to osiągnąć? Oczywiście w pojedynkę marki nie wypracują skutecznych metod działania, a co gorsza – mogą wystawić się na sytuacje potencjalnie kryzysogenne. Co wtedy? Wówczas w grę wchodzą znaczne nakłady finansowe na poczet tzw. crisis managementu, co jest nie tyle inwestycją, jak często ostatnia deską ratunku dla firmy borykającej się z problemami wizerunkowymi. Według badań PWC między 2014 a 2019 rokiem aż 60 proc. zarządów firm zderzyło się z kryzysem w mediach, a analitycy z JOTW wskazują, że wyłącznie 45 proc. menadżerów prowadziło usystematyzowane działania ochronne. Jak więc nie wpaść w wir samonapędzającego się kryzysu?

Przede wszystkim postawić na regularną, transparentną i spójną komunikację. Naprawdę warto działać zgodnie z prawidłami etycznego public relations i zaufać doświadczonym agencjom, które od podszewki znają środowisko mediów oraz nastroje społeczne. Te, na czele z Media Forum, wiedzą, w jaki sposób działać na rzecz ambitnego klienta.

a

Najnowsze wydanie