Światowa premiera Škody Vision

Nowy samochód koncepcyjny Vision O, to kontynuacja wieloletniej obecności marki Škoda w segmencie Combi i zapowiedź kierunku, w jakim może rozwijać się ten typ nadwozia, zarówno pod względem proporcji, rozwiązań technicznych, jak i ergonomii. Projekt łączy nowoczesną formę z naciskiem na praktyczne rozwiązania i przemyślaną konstrukcję opartą na zasadach zrównoważonego rozwoju.
Modele Combi pozostają istotną częścią oferty Škody, to segment, w którym marka od lat utrzymuje silną pozycję na rynku europejskim. Koncepcyjny model Vision O wskazuje kierunek dalszego rozwoju tej kategorii w nadchodzących latach.
Vision O to również kolejny etap rozwoju języka projektowania Modern Solid, którego założenia po raz pierwszy zaprezentowano w modelu koncepcyjnym Vision 7S w 2022 roku. Projekt uwzględnia nowoczesne rozwiązania techniczne, w tym szeroką gamę możliwych układów napędowych z naciskiem na elektryfikację. Model został zaprojektowany jako pojazd uniwersalny, dostosowany zarówno do codziennego użytku rodzinnego, jak i potrzeb klientów flotowych czy biznesowych.
Zaufanie, jakim obdarzają nas klienci wybierając Škodę, lidera segmentu Combi od 2016 roku, jest dla nas źródłem inspiracji. Vision O to nasza odpowiedź na ich potrzeby, połączenie nowoczesnej stylistyki, ponad 650 litrów przestrzeni bagażowej, możliwości jazdy autonomicznej oraz intuicyjnego asystenta AI. To samochód, który sprawia, że każda podróż staje się płynna, bezpieczna i przyjemna. Jednocześnie Vision O wyznacza kierunek naszego rozwoju w duchu zrównoważonej mobilności – powiedział Klaus Zellmer, prezes Škoda Auto
Gdzie przyszłość spotyka tradycję
Wyrazista, dobrze zbalansowana sylwetka Vision O przyciąga uwagę już na pierwszy rzut oka. Nowa interpretacja Modern Solid wprowadza maskę Tech-Loop, która zastępuje dotychczasową Tech-Deck Face. Elementy przedniego pasa układają się w formę litery „O”, co stanowi bezpośrednie nawiązanie do nazwy pojazdu koncepcyjnego.
Pas świetlny z przodu nadwozia łączy walory estetyczne z funkcjami aerodynamicznymi. Zintegrowane, sterowane elektronicznie żaluzje odpowiadają za regulację przepływu powietrza, a profilowane kanały kierują go w stronę kół. Dwa otwory wentylacyjne w pokrywie silnika zmniejszają opór aerodynamiczny i odprowadzają wodę z powierzchni przedniej szyby. Zoptymalizowano również kształt felg z myślą o ograniczeniu turbulencji podczas jazdy.
Kierownik projektu Daniel Edr stwierdził, że Vision O czerpie inspiracje z pierwszej i drugiej generacji Octavii, przywracając priorytet funkcjonalności, jako podstawowej wartości projektowej. Dodał, że projekt łączy odniesienia do rozpoznawalnych elementów stylistycznych marki z nowym podejściem konstrukcyjnym. Wśród detali zwrócił uwagę na zintegrowane klamki, przeszklony dach oraz charakterystyczny słupek B, który – jak zauważył projektant Jounggeen Kim – stanowi ukłon w stronę modeli Yeti i Roomster.
Wnętrze zaprojektowane z myślą o środowisku
W modelu Vision O podejście do ekologii przenika każdy aspekt projektu wnętrza. Wykorzystano przede wszystkim materiały z recyklingu albo nadające się do ponownego przetworzenia, zachowujące przy tym wysoką jakość i trwałość. Jak zauważyła Peregrina Iglesias z działu Color & Trim, branża motoryzacyjna redefiniuje dziś wartość materiałów, oceniając je przez pryzmat ich zdolności do ponownego wykorzystania.
Fotele oraz elementy wnętrza powstały z płasko tkanej dzianiny wykonanej w 100% z recyklingowanego poliestru. Struktura materiału umożliwia precyzyjne dopasowanie do komponentów bez generowania odpadów, a także pozwala na zróżnicowanie faktury w obrębie jednej powierzchni. Zagłówki wykonano z elastycznego tworzywa Ultrasint TPU, którego produkcja odbywa się w technologii bezodpadowej.
Duże powierzchnie kokpitu pokryto materiałem Ultrasuede NU, w 65% opartym na komponentach roślinnych. Matowe wykończenie z dodatkiem pigmentów perłowych zapewnia delikatne przejścia tonalne i podwyższoną odporność na zabrudzenia. Podłogę wykończono materiałem NABORE, stworzonym z przetworzonych odpadów skórzanych pochodzących z produkcji przemysłowej.