Przejdź do treści
Motoryzacja

Pierwszy SUV Renault w stylizacji coupe

Renault Arkana E-TECH – wrażenia z jazdy

Rynek kompaktowych SUV-ów w Europie jest dziś najszybciej rozwijającym się rynkiem, stąd decyzja Renault o wprowadzeniu nowego modelu, który uzupełnił gamę koncernu. Patrząc na Arkanę można zastanawiać się czy Fancuzi zapatrzyli się na Mercedesa GLC Coupe. Do tej pory, jeśli ktoś chciał jeździć SUV-em coupe, musiał wyłożyć sporo gotówki, ponieważ tego typu auta można było spotkać w Audi, BMW czy Mercedesie.

a

Choć auto ma identyczną nazwę jak model wcześniej oferowany na rynku rosyjskim, to samochód dedykowany na rynek europejski jest znacznie nowocześniejszym technicznie. Arkana, która powstała na rynek unijny jest kompletnie innym samochodem. Inna płyta podłogowa, inne jednostki napędowe oraz trzy silniki do wyboru. Trochę szkoda, że  wersja europejska nie przewiduje napędu na cztery koła.

Renault Arkana zachwyca kształtem, komfortem i funkcjonalnością.

a

Stylistyka – mocna strona Arkany

Arkana to pierwszy w historii SUV marki Renault o eleganckiej stylistyce inspirowany coupe. Jednym z wielu argumentów przemawiających za nowym Renault jest to, że auto łączy w sobie sportowy charakter i nowoczesny design.

Uwagę zwraca też zwiększony prześwit auta, poszerzone nadkola oraz reflektory Full LED Pure Vision wraz ze światłami do jazdy dziennej w kształcie litery C. Z tyłu dominuje mocno pochylona szyba oraz charakterystyczna listwa ozdobna, która łączy obudowy tylnych świateł diodowych i wizualnie poszerza sylwetkę auta.

3

Przestronne wnętrze

W Arkanie wszystko jest tam gdzie powinno być, a korzystanie z niego za każdym razem sprawia przyjemność i cieszy oko. 

Ten moment, kiedy wsiadamy po raz pierwszy do auta i jak szybko staje się ono "naszym" powinno decydować o jego zakupie. 

Po wejściu do auta i znalezieniu odpowiedniej pozycji za kierownicą  uwagę przykuwa przede wszystkim nowocześnie zaprojektowana deska rozdzielcza. Muszę przyznać, że jej jakość jest na naprawdę wysokim poziomie. Przy tym panuje tu porządek i tradycja. Wszystkie informacje są czytelne, a całość dziecinnie łatwa w obsłudze. W przeciągu chwili można skonfigurować wyświetlane informacje na wirtualnym kokpicie i można ruszać. Elegancki, nowy model Renault to też stylowe i przytulne wnętrze z podgrzewanymi fotelami i elegancką skórzana tapicerką. Do pełni szczęścia przydałaby się większa ilość schowków i wygodniejsze zapinanie tylnych pasów.

a

Komfort i prowadzenie

Napęd hybrydowy najlepiej sprawdza się w mieście, kiedy przez większość jazdy nie słychać pracy silnika spalinowego. Arkana jest wystarczająco dynamiczna, zadawala się też niedużym apetytem na paliwo. W cyklu mieszanym da się utrzymać zużycie paliwa w obiecywanych przez producenta pięciu litrach na setkę.

Zawieszenie jest wystarczająco sprężyste i jednocześnie dobrze tłumi nierówności.

Testowana Arkana to klasyczna hybryda. Wersja Renault Arkana E-Tech oferuje moc 145 KM oraz znane już nam rozwiązania hybrydowe z innowacyjną wielostopniową przekładną ze sprzęgłem kłowym.

Podsumowanie

Szał na SUV-y wszelkiej maści nie słabnie. Renault Arkana wygląda elegancko, nowocześnie, a przede wszystkim modnie. Wygląd i radość z prowadzenia auta to poezja w najlepszym wydaniu.

Plusy:

- nowoczesna, usportowiona sylwetka

- bardzo przyjemne prowadzenie i komfortowe zawieszenie

- duży bagażnik jak na auto coupe, łamana przestrzeń ładunkowa

- drzwi zasłaniają progi więc przy siadaniu nie brudzimy nóg

Minusy:

- brak elektrycznego otwierania klapy

- w bagażniku brak siatki i zaczepów na zakupy

 

Dane producenta

Renault Arkana E-TECH

 

 

 

 

SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU

 

Rodzaj napędu

hybrydowy: silnik benzynowy i 2 elektryczne

 

Moc maks. układu napędowego

143 KM

 

 

 

 

Silnik spalinowy

benzynowy, R4, 1598 cm3

 

Moc maksymalna
przy obrotach

69 kW (94 KM)
5600/min

 

Maks. moment obrotowy
przy obrotach

148 Nm
3600/min

 

Silnik elektryczny 1

 

 

Moc maksymalna

20 KM (15 kW)

 

Maks. moment obr.

50 Nm

 

Silnik elektryczny 1

 

 

Moc maksymalna

49 KM (36 kW)

 

Maks. moment obr.

205 Nm

 

Typ akumulatorów

litowo-jonowe

 

Ilość zmagazynowanej energii

1,2 kWh

 

Rodzaj napędu

na przednie koła, 15-biegowa zautomatyzowana

 

OSIĄGI

 

 

0–100 km/h

10,8 s

Prędkość maksymalna

172 km/h

 

ZUŻYCIE PALIWA

 

 

Średnie

4,9–5,0 l/100 km

Emisja CO2

112–112 g/km

 

NADWOZIE

 

 

5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4568 x 1821 x 1576 mm, rozstaw osi 2720 mm.

 Masa własna 1435 kg, pojemność bagażnika 480/1263 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.

Autor: Robert Gołaszewski

Najnowsze wydanie