Zrzeszenie SGB z nową strategią „Więcej niż biznes”

Zgromadzenie Prezesów Banków Spółdzielczych SGB przyjęło nową strategię Spółdzielczej Grupy Bankowej na lata 2025-2028. Dokument z hasłem „Więcej niż biznes” wyznacza kierunki rozwoju 174 banków SGB oraz SGB-Banku, koncentrując się na dwóch filarach: rozwoju biznesu i zwiększaniu sprawności operacyjnej.
Nowa strategia to odpowiedź na oczekiwania trzech kluczowych grup klientów:
- klientów indywidualnych,
- przedsiębiorców,
- rolników i producentów rolnych.
W jej ramach opracowano 15 inicjatyw strategicznych i zdefiniowano 34 projekty kluczowe wspierające realizację inicjatyw strategicznych. Ambicją Zrzeszenia określoną w Strategii jest m.in. rozwój cyfrowych kanałów obsługi, segmentacja oferty produktowej, standaryzacja procesów kredytowych, rozwój kompetencji pracowników oraz wdrożenia usług związanych ze społeczną odpowiedzialnością i zrównoważonym rozwojem w oparciu o kryteria ESG.
Mirosław Skiba, prezes Zarządu SGB-Banku, podkreśla wagę strategii:
– Strategia „Więcej niż biznes” to nasza odpowiedź na transformację, którą przechodzi sektor bankowy. Nasi klienci – od młodych, nowoczesnych użytkowników, aż po aktywnych przedsiębiorców i rolników – oczekują dziś zaufanego partnera, który mówi ich językiem i rozumie ich realne potrzeby. Dużo inwestujemy w cyfryzację, integrację usług i rozwój kompetencji, aby sprostać tym oczekiwaniom. Chcemy być szybsi, lepsi i bliżsi – bez kompromisów w sferze jakości i bezpieczeństwa. Ale przede wszystkim chcemy, by hasło „Więcej niż biznes” znaczyło – więcej dla klientów indywidualnych, przedsiębiorców i więcej dla lokalnych wspólnot.
Podobną opinię wyraził Przemysław Pilarski, przewodniczący Rady Zrzeszenia SGB
i prezes Zarządu Gospodarczego Banku Spółdzielczego w Mosinie:
– W strategii musimy zadbać o dalsze budowanie kapitałów i inwestycje w komfort i obsługę klienta. W centrum naszej uwagi zawsze pozostaje człowiek i lokalna społeczność. To rolnik, który rozbudowuje swoje gospodarstwo, przedsiębiorca tworzący miejsca pracy, oraz rodziny, którym Grupa SGB oferuje wsparcie i stabilność finansową. Wchodzimy na nowe rynki z ambicją, by kompleksowo zaopiekować się każdym klientem. Szczególną wagę przykładamy do młodego pokolenia – chcemy towarzyszyć mu w rozwoju, odpowiadając na jego potrzeby i budując z nim trwałe relacje. „Więcej niż biznes” oznacza dla nas odpowiedzialność za rozwój środowisk, z których się wywodzimy. To strategia, której realizacja w dalszym ciągu będzie doskonalić i modernizować bankowość spółdzielczą, wzmacniać naszą pozycję i rolę w życiu lokalnych społeczności. Mówi o wspólnocie i współpracy między bankami spółdzielczymi i bankiem zrzeszającym. Bardzo ważne jest to, że wypracowaliśmy ją razem.
Jan Grzesiek, przewodniczący Rady Nadzorczej SGB-Banku i prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Jarocinie zwrócił uwagę na wymiar wspólnotowy strategii:
– Przyjęty dokument łączy myślenie biznesowe z solidarnością społeczną i lokalnym zaangażowaniem. To strategia w duchu Międzynarodowego Roku Spółdzielczości, w którym akcentujemy bliskość i troskę o warunki życia małych społeczności, z ich perspektywami rozwoju, kulturą, edukacją i aktywnością biznesową.
Strategia zakłada również jeszcze większe wzmocnienie działań marketingowych, rozbudowę aplikacji mobilnej, rozwój leasingu i faktoringu, budowę Centrum Usług Zrzeszeniowych oraz rozwój kompetencji pracowników.
KLUCZOWE CELE STRATEGII DO 2028 ROKU:
- co najmniej 35% wzrost portfela kredytowego,
- wzrost aktywów o 45%,
- utrzymanie kosztu ryzyka poniżej 0,9%,
- utrzymanie wskaźnika TCR odnoszącego się do bezpieczeństwa finansowego Zrzeszenia na poziomie powyżej 20% w całym okresie realizacji Strategii,
- co najmniej 20% wzrost liczby rachunków prowadzonych w Bankach Spółdzielczych SGB.
BENEFICJENCI STRATEGII „WIĘCEJ NIŻ BIZNES”:
- klienci indywidualni, specjalnie dla których rozwijana jest oferta mobilna (m.in. BLIK Płacę Później i kredyty w ROR w aplikacji SGB Mobile czy optymalizacja procesów kredytowych) oraz nowoczesne sposoby obsługi w placówkach,
- klienci firmowi i jednostki samorządu terytorialnego, otrzymujący dostęp do szybszego finansowania, konsorcjów kredytowych zapewniających źródła finansowe dla dużych projektów inwestycyjnych i oferty uzupełniającej (leasing, faktoring),
- sektor AGRO, który skorzysta z kompleksowej i preferencyjnej oferty, wspieranej środkami krajowymi i unijnymi.
W przygotowaniu strategii „Więcej niż biznes” uczestniczyli przedstawiciele Banków Spółdzielczych SGB, które stworzyły radę konsultacyjną złożoną z prezesek i prezesów 17 banków z całej Polski, reprezentujących różne regiony, wielkości biznesu i korzystających z różnych rozwiązań technologicznych. Doradczo wspierała nas firma Deloitte.
Strategia „Więcej niż biznes” to wspólny, ambitny, przemyślany plan na przyszłość, gdzie relacje i innowacje są w centrum działań. Celem jest budowanie jeszcze silniejszych więzi z klientami, elastyczne reagowanie na dynamiczne zmiany rynkowe oraz wspieranie długofalowego, stabilnego rozwoju – zarówno samej Grupy, jak i lokalnych społeczności, w których działa. Ma być także impulsem do dalszego umacniania pozycji banków spółdzielczych jako nowoczesnych, odpowiedzialnych partnerów dla klientów indywidualnych i biznesowych.
W Zgromadzeniu Prezesów, które odbyło się w Kołobrzegu wzięli udział przedstawiciele Banków Spółdzielczych SGB oraz Zarządy SGB-Banku i Spółdzielczego Systemu Ochrony IPS-SGB oraz SGB Leasing, SGB Factoring i BODiE.
Zgromadzenie Prezesów SGB to jeden z najważniejszych organów Zrzeszenia, uprawniony między innymi do przyjmowania strategicznych kierunków rozwoju Grupy i wyboru członków Rady Zrzeszenia.
Więcej o strategii na stronie: https://www.sgb.pl/wiecej-niz-biznes/